GROW-Model

Doel (Goal)

Stap één is het vaststellen van het doel, wat is de concrete vraag van je coachee? Welk resultaat moet bereikt worden? Overigens kan op basis van voortschrijdend inzicht de vraag veranderen of bij goed doorvragen eventueel de vraag achter de vraag naar voren komen.

 

Actuele situatie (Reality)

Stap twee is het verkennen van de actuele situatie. Waarom is het ingebrachte onderwerp een verlangen of probleem? Wat zijn concrete voorbeelden? Wat is er nu nog niet of gaat nu mis? Wat gaat al goed? Was het altijd een probleem of zijn er situaties waarin het goed of beter ging? Wat zijn belangrijke factoren? Bijvoorbeeld (de opvattingen binnen) het gezin van herkomst. Wat heeft de gecoachte al ondernomen om het gewenste resultaat te bereiken? En zijn er wellicht patronen te herkennen die steeds terugkomen?

Het gaat er in deze fase om goed te voelen en te doorgronden wat de huidige situatie is en deze verder aan te scherpen. De rol van jou als coach is de gecoachte te stimuleren tot zelf-evaluatie en om zelf de nodige informatie te vergaren op basis waarvan je de juiste haakjes gaat zien waar jij op in kan gaan haken om een optimaal resultaat te verkrijgen. Luister en voel ook tussen de regels door! En houd je coachee spiegels voor om zaken verder te verhelderen. Wees nieuwsgierig en wees niet bang om ‘domme’ vragen te stellen. Die bestaan niet 😊.

 

Opties (Options)

Doel van stap drie is het genereren van ideeën die een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van het probleem.

De kunst is een creatief denkproces op gang te brengen en vrijuit te brainstormen. Als coach bevorder je het creatieve denkproces bij je coachee, je structureert de output (bijvoorbeeld door dingen op te schrijven) en draagt eventueel ook zelf ideeën aan. Maar het voornaamste is dat je het proces faciliteert bij de ander om zo de antwoorden vooral uit diegene zelf te laten komen. Het idee hierachter is dat de oplossingsrichting altijd al aanwezig is en jij zorgt ervoor dat je het proces begeleidt waardoor deze duidelijk kunnen worden. Zo werkende sluit het antwoord ook altijd goed aan bij de persoon in kwestie en is het eigen (je bent geen adviseur maar coach!)

In deze fase zet je ook de juiste werkvorm(en) in die jouw coachee helpen om zijn/haar doel te bereiken. Je kan zomaar een aantal sessies bezig zijn om steeds verder ‘af te pellen’ en nog meer tot de kern te komen. Wees niet ontmoedigd als dat niet al aan het begin is. Zo werkt het vaak. Het advies: ‘trust the proces’!

 

Conclusie (Wrap-up)

De vierde en laatste stap aan het eind van het traject maar ook na een sessie is het komen tot een afrondende conclusie. Welke van de genoemde ideeën gaat je coachee uitvoeren? Wat zijn de vervolgstappen? Wat zijn eventuele belemmeringen? Wat heeft je coachee nodig om de ideeën in de praktijk te brengen? Hoe kan jij daarbij helpen?

De vierde stap wordt afgesloten met een duidelijke afspraak over wie, wat binnen welk tijdsbestek gaat doen.

De kracht van dit stappenplan is dat het in vier overzichtelijke stappen leidt tot een duidelijk eindresultaat. Doordat je coachee zélf actief is in het verhelderen van het probleem en het genereren van ideeën, beklijft de output beter. Je coachee komt als het ware zélf tot oplossingen. In een vervolgsessie bekijken jullie samen of de afspraken hebben geleid tot het gewenste resultaat en pakken jullie verder door op het thema waar nodig.

N.B.: houdt altijd het doel van je coachee voor ogen. Als je af wilt wijken omdat je denkt dat je iets belangrijks (of belangrijkers) op het spoor bent, licht dit dan toe en zorg dat je overeenstemming hebt daarover.